søndag den 5. februar 2012

HOROSKOPER

Min veninde Anja tror på horoskoper. Ikke bare sådan at forstå, at hun tror på noget af det, der står i ugebladenes horoskoper, eller at det da er meget sjovt, at nogle af tingene passer. Nej, hun indretter hele sit liv efter horoskoper, og går jævnligt til sin faste astrolog, og får lagt stjernekort, og alt hvad der ellers hører til. Når hun har skullet søge nyt job, eller finde en kæreste, købe lejlighed, have børn, navngive børn, har hun rådført sig med sin astrolog. Ja, selv når hun skal købe en ny bil, har hun spurgt astrologen til råds!

Jeg ved ikke helt hvordan stjernernes position på himlen kan hjælpe med at bestemme, hvilket køretøj, der er bedst for én, men jeg har heller ikke brugt tid på at sætte mig ind i astrologien. Helt nøgternt set kan jeg heller ikke se, at Anjas liv er meget mere succesrigt, end mit, eller alle mulige andre i vores omgangskreds. Hun har de samme op- og nedture i sine forhold, samme kedelige og stressede perioder på sit job, samme bekymringer på sine børns vegne, og samme mekaniker-regninger. Men til forskel fra os andre, har hun ingen religiøs eller eksistentiel tvivl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar